Musik og Rytmik 24/25

MUSIK OG RYTMMIK 2024- 2025
VI KOMMER OGSÅ I JERES INSTITUTION
Det gælder om at få skabt glæde, udvikling og fællesskaber gennem musikken
FAKTABOKS:
Vidste du at:
  • Musikundervisning fremmer koncentrationsevnen
  • Musikundervisning fremmer arbejdshukommelsen
  • Musikundervisning fremmer den generelle indlæringsevne
  • Musikundervisning frigiver en masse positive endorfiner i kroppen
  • Musikundervisning fremmer den sproglige udvikling

Praktisk:
Ved tilmelding til Musik og rytmik opdeles børnene efter alder og inddeles på hold derefter. Der kan læses mere herunder, hvad der arbejdes med på de forskellige hold.
I takt med, at barnet bliver ældre, foregår holdskift "flydende" - såfremt der er plads på næste hold.
Holdundervisningen kan rumme op til 10 børn (minimum fire deltagere) pr. hold. Lektionslængden er på 45 minutter om ugen.
Prisen er 205 kr. om måneden + et engangsbeløb (betales ved første opkrævning) til administration på 175 kr. Man kan være med, fra man er 3,5 år, men tilmeldingen kan foretages tidligere.

Musik og rytmik 1
3,5 – 4,5 år
Med denne aldersgruppe synger, leger og bevæger vi os meget. Vi spiller på rytmeinstrumenter og danser, bruger forskellige rekvisitter som chiffon-tørklæder, bold, ærteposer, faldskærm m.m. Vi lærer nye sange og sanglege samt får opfrisket de gamle. Der er fokus på rytme og puls, at lytte, eksperimentere og at få børnenes fantasi i spil.
Gentagelser er vigtige i denne alder. Børnene imiterer hinanden og de voksne. Mange af børnene kan bl.a. hoppe, og bevægelseslege er i stor fokus. Børnene skelner endnu ikke mellem fantasi og virkelighed, og har stor glæde af forskellige historier, hvor musikken flettes ind i.
Timerne er bygget op over leg, hvor resultatet ikke er i fokus, men hvor processen er det skabende og udviklende. Det vigtigste i timerne er, at børnene er i stand til at nyde samværet og den fælles glæde over musikken. Bemærk at børnene skal være fyldt 3,5 før de kan starte, men I er velkomne til at skrive jer op før. Hvis der er speciel eller vigtig information omkring barnet, som vi kan tage højde for, så er det meget givende for os at vide allerede ved tilmelding.
Hvis vi, mod forventning, oplever, at barnet ikke kan rumme at være med i undervisningen, vil vi kontakte jer og søge løsninger, der aftales individuelt. Det kan være reduktion af tid, udsættelse af start eller… Det kommer an på barnet.

Musik og rytmik 2
4,5 – 6 år:
På dette hold leger børnene med de musikalske grundbegreber og bevæger sig meget, enten i sanglege eller til musik, de selv finder på. De synger og spiller på mange forskellige rytmeinstrumenter og stavspil.
Rent motorisk kan børnene ud over at hoppe, også stå på et ben, hinke og nogle kan løbe gadedrengeløb. Børnene vil begynde at skelne mellem fantasi og virkelighed og vil efterhånden kunne huske melodier, sekvenser og historier, der fortsættes over flere ugers lektioner. De har fortsat stor glæde af bevægelseslege, da kroppen nu kan rigtig mange ting. Mange børn kan synge rent, og holde en fælles puls.
Det er stadig vigtigt, at børnenes ideer kommer i spil, og undervisningen kan præges af børnenes ideer, som kan være medskabende for sange, lege og historier. Hos langt de fleste er hjernen endnu ikke klar til at modtage teoretiske begreber, men gennem bevægelse, leg og små spil, vil børnene også blive præsenteret for de første noder, små hørelære-lege (Legende Musikteori) og musikudtryk.

Musik og rytmik bliver til Ind i musikken
Når børnene slutter i børnehaven fortsætter i skole, så følger den musikalske udvikling naturligvis med.
Tilbuddet for de mindste skolebørn hedder ”Ind i musikken” og bygger videre på de lege, strukturer og begreber, som børnene har lært i Musik og Rytmik. Man kan godt være med i ”Ind i musikken”, selv om man ikke har haft Musik og Rytmik.
Du tilmelder dig ved at sende en mail eller ringe til kontoret:
Intet her

Vælg en af følgende muligheder

Musik og Rytmik 24/25