Fagot

Fagotten er det dybeste træblæserinstrument. Fagotten bruges mest i kammermusik (fx blæserkvintet) eller i symfoniorkester og knap så meget som soloinstrument. Mundstykket ”røret” er to bambusblade, der er bundet sammen.
Selve fagotten er lavet af lakeret ahorntræ, der er 2½ meter lang, men den er foldet sammen, så den kan lægges i en kasse og bæres på ryggen. Den er lidt tung at stå med, så du skal helst være 10 år før du begynder at spille fagot.
Der er meget gode sammenspilsmuligheder for fagot. Man kan spille kammermusik i små grupper eller i skolens symfoniorkester og forskellige større og mindre projekter. Der afholdes jævnligt koncerter, hvor elever spiller for hinanden og for familie og venner. Nogle af orkestrene giver mange koncerter både her i landet og i udlandet.

Hvis du vil være populær, skal du spille fagot, for det er der ikke mange, der gør! Der er altid brug for elever, der kan spille fagot!

• Alder: Fra 4. klasse
  • Undervisningsform: Hold eller soloundervisning.
  • Sted: Kulturskolen, Riis Toft
  • Pris: fra takst 3. Du kan se Kulturskolens undervisningstakster her