Fotoskole

Fotoskolen på Kulturskolen Kolding er for dig, der elsker at tage billeder – måske har du mest brugt din telefon – men gerne vil være dygtigere og lære at "lave billedet i kameraet" på et rigtigt spejlreflekskamera.

Digitalfoto og analog-foto?!
Digitalkameraet slog for alvor igennem omkring 2004 og krøb stille og roligt ned i vores telefoner. Men der er stadig mange, der er fascineret af det traditionelle fotografi med film – og ikke mindst arbejdet i mørkekammeret. I de senere år, har der været ny interesse, især blandt unge.

På Kulturskolen Kolding kan du prøve kræfter med begge verdener; vi har et helt ny-istandsat mørkekammer og den traditionelle analoge proces indgår i vores fotohold, hvor vi også lærer at bruge den digitale teknik.

Er du bare helt skudt i gamle kameraer, kemi og rødt lys i mørkekammeret, har vi også et hold til dig!

Fotoskolen - (mest digitalt)
Hvis du er rigtig glad for at tage billeder - måske mest på telefonen - og gerne vil lære at bruge et "rigtig” spejlreflekskamera og lære om fotografiets kreative muligheder.

At tage billeder er kun halvdelen, vi skal også redigere dem på computeren. Vi bruger Adobe Lightroom, og du behøver ikke kende programmet på forhånd. Undervejs skal vi også prøve kræfter med foto på den gammeldaws facon, hvor vi tager billeder med gamle film-kameraer og fremkalder billederne i mørkekammeret.

Der kan være op til otte elever på holdet

Kulturskolen stiller kameraer, computere og software til rådighed, men du er naturligvis velkommen til at bruge dit eget udstyr.

Fotoskolen - Gammeldaws foto med film
Er det ikke så meget det digitale, men mere mørkekammeret og foto med film, der har din
interesse, så er dette holdet for dig.

Dette hold en ren 'old schoool' med film, fremkaldervæsker og fotopapir. Her må man vente med at se resultatet, til filmen er blevet fremkaldet – så her træner man 'det indre blik' (og skulle du få lyst, bliver du helt sikkert også en bedre fotograf med digitalkameraet!).

Vi starter med at lære de fotografiske grundprincipper på en lørdag hvor vi mødes og tager billeder sammen. Siden vil der være uge-opgaver, hvor I selv skal ud at tage billeder, som vi så fremkalder og arbejder med i det oprindelige Photoshop®: Mørkekammeret!

Der kan være fire elever på holdet.

Kulturskolen stiller analoge kameraer, kemi og fotopapir til rådighed, samt to film pr. måned (pr. elev). Flere film kan købes til indkøbspris.

Har du selv et kamera, er du naturligvis velkommen til at bruge det. Vores udstyr er beregnet til 35mm film (de mest almindelige), men vi har også et forstørrelsesapparat, der kan tage negativer op til 6x9cm.

Begge hold er fra 12 år og op.

Fotoskole